onsdag 22 augusti 2012

SVAR PÅ FRÅGA

Fråga från SANDRA: Jag hittade hit nyss så jag tänkte, jag chansar å skriver en fråga. Det är så att jag kommer bli hundägare i årsskiftet och jag hade tänkt att lagom till våren/sommaren träna lite grund agility, så jag undrar om du kan lägga upp lite tips och trix som kan vara nyttigt att veta och bra för mig och min hund i början. Enkla övningar helt enkelt.
Svar: Vad kul för dig! Jag antar att det då är en valp du skaffar och ger dig tips utifrån det, då borde din hund vara ca 6-7 månader när du planerar börja med grunderna och det är väldigt lagom. Men börja gärna med grundlydnad redan då du får valpen för att veta att du kan lita på att den lyssnar. Du kan redan tidigt från det du fått valpen börja ta med den till din brukshundsklubb och bara låta den titta på en agilityträning(lärorikt för dig och hunden får vänja sig vid den stojjiga miljön det kan vara på en agilitybana). Ha med gott godis och ha kul i den miljön.
En liten tygtunnel kan du introducera hemma inomhus(finns att köpa på rusta), och använda i lek och lite lätt träning(kasta en boll eller liknande genom den eller vänta tills hunden går genom den själv, ALLT ska vara på lek de första halvåret).

Sedan när det är dags att börja "träna" på klubbens bana eller så kan du börja med att bara ställa upp hinderstöd och lägga pinnen på marken emellan stöden och locka hunden över med leksak eller så. För att få valpen att GILLA agilityn så ska man använda hindrena som leksaker i början, lek över pinnen, lek genom tunneln, ha inga tvång direkt. Men som sagt är de enda hindrena du kan träna det första 10-12 månaderna bara tunnel, slalom(bör inte tränas förrän ca 10mån ålder), platta tunneln, springa genom hinderstöd med pinne på marken. Hunden får inte hoppa eller klättra och belasta lederna. 
När allt detta går bra kan du börja med att skicka hunden igenom två hinderstöd(avstånd ca 3 meter) och sedan "hämta" över hinder(sätt hunden och gå på andra sidan hindret). Även fast hunden inte hoppar över hindret ännnu ska du ändå introducera ett kommando, tex HOPP! och använda det varje gång. Samma sak med tunneln, säg TUNNEL! eller GENOM! varje gång från det att hunden går genom första gången. Lycka till och lita på att jag kommer följa er om du skriver om det på din blogg!

1 kommentar:

  1. Hej! Vad roligt med en agilityblogg - letar för fullt efter hundinriktade bloggar utan större resultat... jaja ;) En liten fråga, hur gör du bilder som ovan? Alla banskisser osv görs med samma grej men har liksom aldrig förstått var, hur och med vilket program de görs i. Tacksam för svar :D
    /Jackie på www.jackieie.blogg.se

    SvaraRadera