onsdag 22 augusti 2012

HUR SKA MAN ORKA?

B sover...
B busar...

Nu blir det ett lite djupare inlägg här. Jag är medlem på 2 olika hundforums på nätet. Mestadels är det kul och lärorikt. Men många gånger(oftare och oftare tyvärr) så verkar det som om personer bara har bestämt sig för att ogilla det du gör och konstant ifrågasätta och trycka ner(ja, så känns det). Har nu börjat tänka mer på detta då jag hela tiden tänker på att ha en vänlig och artig ton när jag skriver och ofta använder smileys för att något inte ska uppfattas fel, som att man är barskare än vad man egentligen menade vara. Men nu har några personer(3-4st) svarat på trådar jag startat/deltagit i och de är alltid negativa mot mig. Jag får alltid en massa frågor som är formulerade otrevligt och är väldigt ifrågasättande. Många ggr så skriver jag inlägg i trådar från min mobil; vilket gör att jag inte orkar skriva en hel roman för att beskriva ett problem tex, DÅ hugger dom direkt och börjar peka och fråga. Jag tror att vissa av dem blev anti mot mig när jag yttrade mig i vargfrågan, så nu efter det är allt jag säger fel. Som nu senast så var det en tråd som handlade om hur mycket man aktiverar sin hund och vad rasen ska ha för aktivering rent teoretiskt. Jag skrev att huskyn lätt blir rastlös/bråkig efter några dagar i lägenheten utan något annat än  korta rastningspromenader och att min sambo ville ha en högaktiv hund och därför köpte en husky. Sedan skrev jag att min B som är en vallhund måste ha aktivering rent mentalt nästan varje dag(kan vara allt från sök, valla, tugga på märgben, leka, agility, kurragömma inomhus osv) för annars kan kelpies börja valla människor och andra hundar och det vill jag inte ens se lite av, så därför förebygger jag innan det händer. Skrev oxå att jag ofta joggar på morgonen istället för att promenera så att B får springa av sig(lös) och sedan kan ligga ner 99% av tiden han spenderar i lägenheten. MEN detta var ju fel enligt några, otrevliga svar som sade att mina hundar var överstimulerade och inte fick lära sig slappna av. Ni ska se nu; vi kom in från morgonjogget vid 09.40, dom lade sig med en smäll och ligger fortfarande. Jag anser att man inte kan kräva att hunden slappnar av om den har för mycket outdämd energi. Usch jag blir så ledsen på hur anti folk måste vara. Så jag vet ärligt talat inte om jag ska vara medlem längre...Finns det nån annan som också upplevt detta?

5 kommentarer:

  1. Vovve är värst va? Ett tag la jag faktiskt ner det för att det var så himla elakt. Nu är jag medlem igen (finns perioder när jag inte har nåt att göra på jobbet...) men startar i princip aldrig några trådar och tänker noga efter vad jag svarar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vovve är ibland riktigt hemskt. Finns 2 st där som ger mig ont i magen VARJE gång dom svarar på nåt jag skrivit eller startat. Jag tycker dock att det finns många lärorika saker med att vara medlem så jag är kvar ändå. Men när jag känner att svaren spårar ur så går jag inte in förrän den tråden försvunnit från forumens startsida.

      Radera
  2. Nej ge inte upp på forumen, vi behöver dig!

    Jag håller verkligen med dig, jag fick en massa otrevliga, mästrande och rent av elaka svar när jag skrev ett forumsinlägg där. Du kanske minns mig, med unghunden som fick utbrott. Det var "fel i huvudet på honom" eftersom att han var blandras enligt somliga. De började gorma om hur uppfödare som säljer blandraser är djävulens påfund och att "detta är precis det som händer" och så vidare. Jag var sjukt ledsen och sårad efter det, och jag kommer INTE att blotta mig på det viset på ett forum igen.

    Men vissa är jättesnälla och hjälpsamma och vi måste hålla ihop och skapa trevligare stämning på forumen! Vi får inte låta besserwissrar och idioter ta över!

    Jag efterlyser verkligen lite jävla artighet i samhället överhuvudtaget. Varför är folk så satans otrevliga mot främmande människor? Nu bor jag i otrevligheternas mecka - Stockholm - men jag tycker ändå att det behövs mer trevlighet överallt. Med risk för att låta tantig.

    Ps. Min hund är helt normal, pratade med en instruktör som hade en labrador som var exakt likadan. Problemet gick att ignorera bort på ett par dagar. Han är numera helt problemfri (så problemfri som en ettårig hanhund kan vara, hehe).

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst ditt svar där och det de andra har skrivit och jag vet inte om de var så elaka ändå. Kunde ha blivit betydligt värre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men vissa personer är duktiga på att svara i trådar och låta allmänt spydiga och när man blir utsatt för detta några ggr så krävs det inte så mycket för att känna sig illa till mods. Nej de hade kunnat vara värre men då hade jag tryckt på stopp, tycker att det många gånger står riktigt otrevliga saker på vovve.

      Radera