fredag 28 september 2012

VALLNING BILDBOMB

 Duktig kille!
 Träna stanna
 Träna ligg
 Så fin bild och fin hund! (ståndöron) Gillar distansen han håller här!
 Träna ligg...
 ....och att sen gå runt lugnt och fint och inte rusa upp.


Klappar om lite :)

I helgen vallade jag och farmor med våra fina hundar. Det var så kul och B fick jobba mycket. Han har fått lite självförtroende och fart i vallningen nu så han tycker mitt tjat kan fara åt pip-svängen, vilket resulterar i en hund som inte lyssnar och är lite olydig. Men då använde vi en longerpiska(daskade till i backen när han inte lyssnade) och en liten fålla(inte stora hagen som vanligt) där han fick ligga eller stanna och sedan efter nån sekund belöning i form av att få fortsätta. Tillslut så lyssnade han fint och förstod att jag inte ville "bestraffa" honom eller att han var tvungen att sluta valla för dagen varje gång jag bad honom ligga eller stanna. Men det är kul när han villvillvill och aldrig ger upp själv. Så till nästa vecka blir det mycket vallning då jag åker hem redan torsdag förmiddag och stannar tills på söndag :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar