tisdag 11 september 2012

SVAR PÅ FRÅGA

Hej! Jag har en fråga!
Du har ju B rätt ofta lös (utan koppel) i skog/sjö mm. Hur funkar det när ni möter en kanin/anka/rådjur/ekorre? Kommer han på inkallning? Hur tränade du han för det i så fall? Mycket tacksam för svar! :)

Svar: Detta har jag haft tur med faktiskt. Han är en hund med väldigt lite jaktinstinkt och litet sökområde(storleken på maxavståndet hunden håller från dig när den är lös). Men ibland när han var mindre gjorde vi två övningar i huvudsak; kurragömma och fokusbyte. Kurragömma måste du göra innan fokusbyte. Detta började jag med tidigt när vi var i skogen när han var valp, det handlar om att lägga ansvar på hunden att hålla reda på dig och inte tvärtom. Jag skuttade helt enkelt bakom en buske/sten/träd när jag tyckte B drog lite för långt och utan minsta koll på mig. När han väl vände sig om så fick han lite panik och undrade var jag tagit vägen? Då letade han upp mig och jag hade alltid en liten leksak eller godbit att bjuda på när han fann mig. Detta gör att hunden blir mer uppmärksam på dig och du inte behöver hojta och skrika i skogen. 
Fokusbyte går ut på att när du ser att hunden fått syn på något(obs! innan den stuckit iväg efter det) så vänder du lungt och börjar gå i en annan riktning(du kan säga "häääääär" bara för att vara säker på att få hundens uppmärksamhet i det ögonblicket) och hunden kommer i 9 fall av 10 vända och följa efter dig åt det håll du ska. Det är viktigt att hela tiden vara det roligaste för hunden. Du kan även här ha leksak eller godbit för att förstärka beteendet och hundens uppmärksamhet. Jag har alltid godbitar när jag går ut med han lös, så om hunden skulle komma fram till dig och söka kontakt utan att du bett om det så ger man en godbit för att förstärka att hunden söker kontakt. Viktigt! Ha alltid hundgodis och/eller leksak med dig ut! Hoppas det var till hjälp!

1 kommentar:

  1. Ja det var verkligen till hjälp! Tack så hemskt mycket! :)

    SvaraRadera