tisdag 29 maj 2012

SVAR PÅ FRÅGA

Fråga: Filmer vore kul! Måste bara fråga, fattar det som om du inte vallar med din WK, hur funkar han i vardagen? Är lite bekant med en uppfödare och dennes hundar klarar inte alls av att vara utan vallandet.
Svar: Filmer kommer sen ikväll :) Jag vallar med honom och kommer fortsätta med det(skulle vara kul att sätta ett mål som tex att klara vallprov et osv), han kommer från superfina vallningslinjer och kommer användas mycket till det. Jag bor i Östersund utan tillgång till får på veckorna men spenderar så gott som varje helg hemma hos mina föräldrar som bor i västra Härjedalen där även min farmor bor som jag fått B av. Hon har WK-kennel, Renrosen. Så hon har får och hjälper oss att lära honom valla. Han är ju nyss ett år och vi provade några gånger när han var under året men han var inte alls mogen och mottaglig för det, så vi sköt på det lite och lät han använda hjärnan mycket i spår och så istället. Samt bröt av såfort han visade tendenser att valla folk, bilar eller andra hundar. Tycker dessa hundar ska få valla då deras hjärna nästan kräver det och annars lägger till med väldigt oönskade beteenden, och min farmor nästan uteslutande vill sälja till folk som ska valla med sina hundar. Men faktiskt provade vi för 2 veckor sedan och SHIT vilken duktig vallhund han kommer bli med rätt träning(tror jag), tog det lugnt och fint och höll dem samlade. Så nu kommer vi köra vallningen hela sommaren och låta det gå lite tid mellan varje gång så han hinner smälta det. Ska förhoppningsvis valla nästa helg!
 
 Renrosens Bounce vallar :)


2 kommentarer:

  1. Härligt att du vallar med honom, som jag uppfattat det så verkar de inte funka i vardagen annars, tycker det är hundar som måste få valla för att må bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är riktigt kul! Jo de har ju en tendens till att valla folk, bilar och hundar annars om de inte får valla. Men man har märkt att om de sysselsätts med tex spår eller annan logiskt krävande aktivitet så funkar det. Men dessa hundar måste få använda hjärnan annars klättrar dom på väggarna eftersom de har så mycket energi oxå. Jag märker själv att B blir lika trött som efter en hel dags aktiviteter + agility eller löpning som efter 20 minuters vallande.

      Radera