tisdag 23 oktober 2012

VALLNINGEN

Bild från september.
Vallningen  med B går väldigt bra nu! Har tränat hårt med stanna, ligg och fram! Och det har gett resultat, senaste träningen i helgen så hade jag inte långpiskan men B gjorde ändå det jag bad om 9/10 ggr. Att bara ligga still såhär var nästan omöjligt för typ 2 månader sedan, så där har det blivit framsteg. Samt med stanna, men där har han fortfarande svårt att göra det när han har hämtat och är en bit ifrån mig; då skiter han helst i det jag säger...Men här nedan är en bild på hur jag har tränat orden stanna och fram;
Här går jag baklänges med ansiktet mot hunden och fåren. Sedan säger jag stanna och då stannar B förhoppningsvis till en kort stund iaf och sedan säger jag fram och han börjar gå framåt igen.
Ibland lägger jag in ett ligg! direkt efter stanna och sedan fram bara för att kolla att han lyssnar. Det är en bra övning då hunden snabbt får belöningen: att få gå fram och fortsätta valla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar