onsdag 6 februari 2013

UNDERBAR KÄNSLA

Bild från en underbar tur på skaren den sista april i fjol.

Igår så åkte jag och B iväg till Marieby där draghundsklubben har träning varannan vecka. Hade fått skidorna slipade men ej hunnit valla dom och B hade härjat runt hela helgen så jag trodde vi skulle få åka ensamma efter alla andra. Väl där så sköter sig B fint och sitter kvar i bilen trots att luckan är öppen och de andra hundarna som låter som skadeskjutna djur skrek för full hals. Vi är 5 st; jag, 2 som tränar mycket och 2 som bara skulle åka korta rundan(5km). Jag berättar som vanligt hur det är; att jag bara vart med 2ggr innan och aldrig kört om eller legat först. När vi väl kör igång så märker jag efter ett tag att jag utan problem kan ligga 2a; får nästan bromsa men tänker att det kanske bara är "uppvärmningstempo" från de andras sida. Men de kör inte så mycket snabbare och jag och B får ligga i tät större delen av 12km sträckan då han bara skulle ikapp om han låg 2a. Vid första vilan så märker jag att de andra liksom lutar sig på stavarna och flåsar så de verkade ändå ta i och köra fort, vilket fick det att kännas så skönt för mig, inte längre sist och de behövde inte köra sakta bara för att vara snälla. Sedan säger killen som var med att vi får träna på att köra om och bli omkörda nu när det gick så bra. Våra sista omkörningar så höll ingen av oss "in" våra hundar utan de fick löpa om varann med ca 30-40cm avstånd. Och B var så fin och fokuserad; tittade bara framåt och skulle för allt i världen ligga långt före! Jag tror han gillar att bli jagad, det gör dock inte matte utan blir bara stressad :) När vi kom fram till bilarna sen så fick jag mycket fint beröm och de tyckte att jag skulle ut och tävla då han tydligen tävlar i B-klass och inte behöver tävla mot typ vhorstrar och pointrar. Men de var heller inte säkra hur det låg till med klassindelningarna. Är det någon som vet hur de delas in?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar