onsdag 14 november 2012

HJÄLP MIG MED FRÅGA!

Jag fick en läsarfråga tidigare och vet inte riktigt vad jag ska svara; vad tror ni om detta problem?
 
"Jag tänkte ställa en fråga för att se om du kanske kunde hjälpa mig. Jag har en hund på 11 månader, hon är en blandras med raserna flat, labe och siberian husky. Vi är ute och motionerar om dagarna, går hundkurs (allmänlydnad) och träna vardagslydnad hemma. Men det är ett problem vi har och det är att hon skäller så mycket.. På allt och på inget. När någon ringer på dörren, ibland när jag och sambo bara pratar, när hon hör ljud och när det inte finns några ljud att höra (typ, haha). Hon skäller om jag lämnar henne själv hemma eller i bilen en stund, ja jag tror du fattar. Vad ska jag göra åt detta skällande? Håller på att bli galen.. Tack på förhand" 
Bild på den väldigt fina hunden!

5 kommentarer:

  1. En så pass aktiv blandning behöver ju mycket stimulans, troligen behöver den någon vettig aktivering, både när det gäller det fysiska och mentala, drag, spår, sök o.s.v som är lite mer krävande, vanliga promenader och motionering ger inte en sådan hund särskilt mycket.

    SvaraRadera
  2. Om hon aktiverar sin hund som hon skriver ovan så borde det räcka. Man får komma ihåg att en unghund inte ska överansträngas och speciellt inte om det är en stor ras. Jag skulle ju personligen inte börja med drag med en sådan ung hund, trots att den har dessa raser i sig. Sedan är det självklart att den måste få aktiveras men när det gäller just drag skulle jag vänta ett tag.

    En hund kan ju dock bli stressad om den får för mycket aktiviteter också. Mitt tips skulle vara att lära den slappna av i hemmet. Lägg undan alla leksaker och börja med att lämna hunden ensam i ett rum. Gå dit och släpp ut den först när den är lugn. Det kan ju ta ett tag och är väl inte så lyckat om man bor i lägenhet kanske men det är mitt tips. Massage kan också vara ett tips som kan göra hunden lugnare. Jag har själv en BC på 9 månader och jag har aldrig ens hört henne skälla, men då har hon också fått lära sig att ute får man jobba och springa medan man ska vara lugn inne. Vi brukar köra lite hjärngympa med att tex lära in olika namn på leksaker eller träna med lite klicker, så hunden får tänka i lugn och ro och ingen stress! Sedan är väl, rätta mig om jag har fel, huskyn känd för att vara ganska skällig. Hur som helst, kämpa på och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drag börjar man med tidigare än så. Själv tycker jag inte det låter som de gör särskilt mycket med hunden, en sådan hund behöver ordentlig aktivering, även om den inte är så gammal än, vill man inte syssla med mycket fysisk träning finns det massvis att välja mellan när det gäller det mentala.

      Radera
  3. Alla är ju olika och har olika sätt. Kan inte så mycket om drag i sig men har läst djurkunskap och djursjukvård i 3år och en sådan stor hund har troligtvis inte vuxit klart vid 11 månaders ålder och då ska man vara försiktig med belastning. Vid ca 1,5års ålder skulle jag säga, men som sagt, alla tycker ju olika och tränar man korta stunder så är det säkert ingen fara - men varför chansa? Hunden ska ju hålla många år och man hinner ju med sådant ändå. Men som Dessi & Teddie :) skriver och som jag även nämnde, det finns massor med aktiviteter som är mer ansträngande för hjärnan. Gör sådant som kräver lite koncentration och tanke!

    Inte meningen att låta otrevlig, som sagt, alla har sina tankar och sätt och alla hundar är olika! Prova sig fram brukar vara det bästa! :) Ville mest bara poängtera att det är viktigt att lära sin hund att slappna av också, men för att man ska kunna göra det så krävs ju såklart att hunden får tillräckligt med stimulans i vardagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle ha varit ett svar till Dessi & Teddie :).

      Radera